torsdag 29. oktober 2009

Siste dråper cellegift inn......

Siste cellegiftdråper er dryppet inn, kuren er avsluttet. Jeg ble koblet fra pumpa kl.17.30 idag. Jeg fikk tilslutt gjennomført en 100 % kur. Hvem skulle tro at man kan bli så glad for å få mest mulig cellegift?
Det er en rar følelse at jeg er ferdig. Siste gang på C2, siste gang koblet til pumpa, siste gang med cellegift ( forhåpentligvis). Det kjennes nesten litt skummelt. Har jeg fått nok cellegift? Kunne kroppen min klart mer? Hva skjer nå? Akkurat nå kjennes det ut som at å være under et behandlingsforløp er trygt. Det kjennes litt utrygt ut å være ferdig. Nå er det ikke mere å gjøre liksom. Det er dette vi kan gjøre for deg. Jeg har et slags behov for å bli behandlet, og behandlet til jeg lå virkelig helt nede fysisk. Til de sa nå må vi stoppe eller så vil behandlingen skade deg for mye. Kanskje da ville jeg ha vært fornøyd i bekjempelsen av de mulige kreftcellene som ligger på lur inne i kroppen min. Eller kanskje er angsten for tilbakefall for stor til å kunne bli dempet med ytterlig mer behandling. Mulig er det jeg som nå må lære meg å leve med den utrygghet en slik diagnose medfører, og som alle kreftdiagnoser stort sett medfører. Og jeg vet jo at de har gitt meg maks doser for min kropp, og at jeg egentlig er kjørt laaangt ned fysisk.

Formen har denne gang vært over all forventning, ikke kvalm, bare litt uggen nå. Jeg har fått gode kvalmestillende gjennom denne kuren, vært alene på rommet, og godt følge fra Margrethe. Litt psykologi i forhold til at dette er siste kur, har nok hjulpet på! Håper nå at jeg ikke får så mye kvalme hjemme heller.
Eneste nedturen var at luftambulansen ikke kunne hente oss i kveld, vi måtte vente til imorgen. Litt skuffelse hjemme ble det, de hadde planlagt med litt kakefeiring, og endelig ta ned siste stjerne.
Emil min i Sydney hadde gladnyhet også i dag, da han bestod engelsk muntligeksamen med glans.

14 kommentarer:

  1. Therese Røkkum Ingeborgvik29. oktober 2009 kl. 18:51

    Hei Åse. Gratulerer med dagen da! Har ingen problemer med å tenke meg at det også er litt rart,og at mange tanker surrer rundt i hodet.Men prøv å nyt det mest mulig alikevel! Vi gleder oss på deg og din families vegne! Du er rå-tøff og har all grunn til å være utrolig stolt av deg selv! :)Hipp hurra for deg, nå er du ferdig! :)

    SvarSlett
  2. Gratulerer med fullført kur. Skjønner godt usikkerheten med å være ferdig behandlet. Jeg var ferdig med kreftbehandling i august, og hadde akkurat samme opplevelse. utrolig godt, men likevel skummelt. Tida etterpå har faktisk vært vel så tøff psykisk som under behandlinga. Det er så lett å være for utålmodig. så mitt råd til deg nå er: Ta tida til hjelp, vær forberedt på at det kan gå litt i bølger framover. lykke til, og god tur hjem!!

    SvarSlett
  3. Gratulerer, det var dette du så frem til sist vi møttes. Helt klart en grunn til at jeg må i vinskapet igjen!!!!! Tusen klæmmer til deg og dine!!! Oppdal neste!!!

    SvarSlett
  4. Kjære Åse,
    Endelig - du er en fantastisk sterk person i mine øyne! Ikke bare har du vært gjennom knalltøffe kurer, men jammen har du klart å formidle dine tanker og opplevelser i denne tiden, også. Du har beskrevet denne peridoen så veldig levende, vi som har fulgt bloggen din har fått være med på opp- og nedturer og følt med deg og dine hele tiden. Jeg har mange ganger spurt meg: hvordan har hun overskudd til dette samtidig som hun gjennomgår et rent helvete? Det beviser bare en ting, Åse nemlig at du er utrolig sterk - slik jeg egentlig alltid har tenkt om deg. Ønsker deg lykke til fremover og håper at du snarest mulig resituerer deg slik at du kan nyte familie og venner i fullt drag. Diger klem fra Sissel W.

    SvarSlett
  5. Gratulerer Åse! Vel overstått - alle dråpene inn! Du har taklet å ta i mot en hestekur av ufattelig tyngde - du og RH har gjort det beste som er mulig å gjøre! Jeg tror fullt og fast at uhumskheten nå er ute av kroppen din, og at det er NÅ det begynner: Veien framover til god helse! Velkommen tilbake til Livet sammen med oss andre, sterkere og klokere enn noen gang! Stor klem fra Ingrid

    SvarSlett
  6. Jippi!!!!!!!!

    HM og jeg skal feire deg i helgen, med en stor skål:) Utrolig godt at du endelig er ferdig med denne behandlingen. Vi krysser alt vi har for at videre sjekk i Desember gir positiv tilbakemelding. I så tilfelle er det bare å bestille tur til våren;)

    Hils til din kjære Christian og resten av jengen...

    KLEM C

    SvarSlett
  7. Hei Åse,

    Utrolig deilig å lese at du er ferdig nå.
    Håper kuren ikke sitter så langt inne slik at du snarest mulig kan sprette champagnen!

    Gleder meg til å se deg igjen! Stå på! :-D

    - Niccen

    SvarSlett
  8. Hei Åse! Gratulerer! Endelig! Lykke til videre med rehabilitering av både kne og kropp (med mere vil jeg tro). Klem fra Eline

    SvarSlett
  9. Hei Åse!

    Gratulerer så masse med overstått siste kur! Har fulgt bloggen din så og si fra starten av og er imponert av ståpå viljen din.

    Synes du skal feire så mye du orker nå, så begynner jobben å restituere seg både fysisk og psykisk.

    Forstår godt at du ikke klarer å slappe helt av, frykten for tilbakefall vil nok plage deg en god stund. Selv om det er lettere sagt enn gjort, gjelder det å prøve å leve så normalt som mulig og nyte livet med familien!

    Masse god bedring og lykke til fremover!

    SvarSlett
  10. Gratulerer!! Lykke til videre!! Inge.

    SvarSlett
  11. Flott å lese at du er kommet i mål med kurene. lykke til videre

    SvarSlett
  12. Gratulerer og lykke til videre i livet :)

    SvarSlett
  13. Hurra for deg Åse! Du er i mål, og har all grunn til å være stolt av deg selv. Du har vist en styrke og et mot som jeg tar av meg hatten for. Lykke til med rehabiliteringen, og med å finne tilbake til det livet du ønsker deg. Cecilie

    SvarSlett