tirsdag 6. oktober 2009

Nedtur

Etter en flott helg på Oppdal i hytta, gikk turen til Oslo og Radiumen søndag formiddag. Blodplatene viste seg nok en gang fra godsiden, jeg var klar for kur denne gang og. Søndagsettermiddagen ble derfor tilbrakt på Nodee, sammen med Margrethe og Nicolai til et godt måltid med sushi. Sukk, jeg kunne sittet der ofte.


Til min store tilfredshet startet kuren mandag formiddag. Jeg levde i nærheten av det som kan være en liten lykkerus i dette kreftlivet. Tirsdag formiddag ble jeg brått revet ut av den. Sykepleieren kom med dårlige nyheter, de mistenkte at jeg blør fra magesekken. Blodprosenten hadde falt fra 9.0 til 7.8 på et døgn. I tillegg hadde jeg beskrevet kliniske tegn på en blødende magesekk mellom kurene. Kreftlegen har stoppet kuren, jeg er henvist til gastroscopi på Rikshospitalet i morgen kl. 10. Nedturen var et faktum! Tårene og redselen for hva kommer nå kom raskt. Betyr dette at jeg må avslutte kurene, betyr det at jeg må utsette i noen uker for å bli frisk i magesekken eller kan dette være feil? Hvordan i så tilfelle vil dette spille inn på prognosen min, redselen kommer igjen. Spørsmålene var mange til kreftlegen. Uansett må jeg ta dagen imorgen først.

Jeg har dog fattet mot, trass i at jeg ikke ser fram til gastroscopien i morgen. Jeg får nå raskt beskjed om hvilken status magesekken min er i. Jeg har tross alt fått 7 liter væske inn i kroppen, i tillegg til at jeg har drukket 2 l. Jeg tror blodprosenten min gjenspeiler dette. De kliniske tegnene forandret seg det siste døgnet. Og ser det bra ut i morgen, får jeg starte kur igjen umiddelbart, dog noe forsinket. Håper natten går raskt, siden jeg er satt på flytende er jeg sulten, ikke lett å sove da. Kunne ønske at de hadde plass for gastroscopi idag!

7 kommentarer:

  1. Jeg følger med på deg fra tid til annen. Jeg synes du er tøff!! Har selv hatt kreft og kjenner igjen dette med blodplater og neutrofile og lymfocytter og hele greia.
    Det er utrolig hva en kropp kan klare, og du klarer det!Men det koster, det gjør det! Lykke til, ukjente venn! Håper gastroskopien gikk greit.
    Bass

    SvarSlett
  2. Huff of huff! ikke måte på hva du må gå gjennom. Ønsker deg lykke til i morgen. Det går helt sikkert bra. Vi tenker mye på deg. Klem fra naboene. Turid

    SvarSlett
  3. Faen er rett ord for dette...det var noe dritt. Nå var du på vei opp. Men, bivirkningene nå på slutten av denne hestekuren du har vært i gjennom er vel kanskje ikke til å unngå...Men skjønner dette var nedtur....

    Blir spennende hva de finner ut i morgen. Tenker på deg. Oppdater her - eller meg...

    KLEM Camilla

    SvarSlett
  4. Masse lykke til i morgen! Jeg har trua på at det går kjempefint, og at du er igang med kuren igjen like etterpå. Håper du får en god natt, med mye god søvn og fine drømmer, så du er sterk og opplagt til en ny dag i morgen.
    Klem fra ukjent

    SvarSlett
  5. Kjære Åse , vil bare sende deg noen gode tanker og ønske deg masse lykke til . Nå er du snart der...- ikke lenge igjen før du har avsluttet disse rundene .. Tvi tvi i morgen, her er et opmmuntrende dikt som jeg synes er så fint :

    When things go wrong as they sometimes will,
    When the road you're trudging seems all up hill,
    When the funds are low and the debts are high
    And you want to smile, but you have to sigh,
    When care is pressing you down a bit,
    Rest if you must, but don't you quit.
    Life is queer with its twists and turns,
    As every one of us sometimes learns,
    And many a failure turns about
    When he might have won had he stuck it out;
    Don't give up though the pace seems slow--
    You may succeed with another blow,
    Success is failure turned inside out--
    The silver tint of the clouds of doubt,
    And you never can tell how close you are,
    It may be near when it seems so far;
    So stick to the fight when you're hardest hit--
    It's when things seem worst that you must not quit."

    Stor klem Synnøve

    SvarSlett
  6. Tenker på deg, klem Silje.

    SvarSlett
  7. Kjære Åse!
    Jeg leser den gripende bloggen din jevnlig. Etter ditt siste innlegg, fikk jeg behov for å sende en hilsen til deg.

    Det er litt av en prøvelse du og din familie går gjennom, ord blir fattige...

    Ønsker deg alt godt fremover!!

    Gode tanker sendes fra
    Mary (BFH)

    SvarSlett