mandag 28. september 2009

Formen?

Det er på tide med en liten statusrapport fra min lille snevre verden. Du verden så like dagene mine er, både i rutine og hva jeg har fokus rundt. Dagene sprites heldigvis opp av besøk som kan fortelle litt ifra den verden jeg deltok i tidligere. Det er så deilig å bli avledet med hverdagsprat, som å høre om jobb, treningssenteret, og livet ellers i vår lille by. Hadde det ikke vært for besøkene så ville jeg ha vært nær på å bli paranoid av min egen situasjon. Det er lett å grave seg ned i alle disse blodprøvene, svarene, kvalmen, kneet osv. osv.


Formen har lettet siden sist uke, men å si at den er god er å ta hardt i. Alt er relativt. Spiserøret og magesekkens slimhinner er fremdeles såre, og gir meg plager, men jeg holder ut. Blodprøver tar jeg annenhver dag nå, dette for å følge spesielt fallet i blodplater og blodprosent. Men denne gang ser det ut som at benmargen min har det bedre. Mye tyder på at jeg ikke trenger hverken blodoverføring eller blodplater mellom disse kurene. Jeg er glad for det, alle disse overføringene gir større sjanse for immunreaksjon mot blodet jeg får. Det er alltid noen skjær i sjøen. Det er altså ikke bare å fylle på og fylle på, det skal være sterk indikasjon og faren for en immunreaksjon øker for hvert påfyll jeg får. Uansett ser det ut som at blodprosenten min har stabilisert seg på 9.5, blodplatene mine ligger nå på 16, altså ikke under 10, og immunforsvaret mitt er på god vei opp uten å ha vært helt i 0.
Lykken var også stor da fysioterapeuten min i dag målte knebevegeligheten til 60 grader. Jeg øker gradene gradvist og jevnt.


I min lille verden holder nå 9.5 i blodprosent til gjøre litt på kjøkkenet, vaskerommet og ellers småoppgaver i huset. Det gjør meg lykkelig å kunne orke å legge Kirstine i den fasen jeg er i, og at hun spør igjen om jeg kan legge henne. Hun har lenge tatt det for gitt at jeg ikke kan, og pappa har gradvist blitt hovedomsorgspersonen for henne. Jeg vet hun venter på den dagen jeg kan bringe og hente henne i barnehagen igjen. Kanskje er det hennes måte å tenke at da er jeg frisk eller deltagende. Men hun er fast bestemt på at jeg må enten ha hår eller noe annet på hodet da. Vel, skal jeg vente til håret er tilbake blir det ikke før jul, jeg håper å kunne følge i barnehagen før jul. Vi får se!

5 kommentarer:

  1. Så oppløftende å høre Åse! Jeg er så glad på din vegne. Du fortjener virkelig dette nå. Stor varm klem fra Margaret på jobben:)

    SvarSlett
  2. Hei Åse Kristine og takk for sist. Du beskriver ditt liv og situasjon på en meget god måte. Måten du deler din "tause" kunnskap på er gripende og setter livet i et nytt perspektiv. Det er flott å se at det går bedre med deg. jeg regner med at du blir å se i København høsten 2010.

    SvarSlett
  3. Hei Åse.
    Jeg følger med på bloggen din, og synes det er så godt å lese at du nå ser lysere på ting. Du er en fighter, det er enkelt å se!
    Og så er du mamma. Jeg har selv vært i en situasjon der jeg ikke klarte å gjøre de daglige gjøremålene med mine egne barn og det var tungt. Men samtidig så "jaget" det meg fremover og oppover; Jeg MÅTTE greie det. Om jeg ikke klarte så mye annet, så måtte jeg klare å være mamma. Og med små steg om gangen, så klarer vi mødre det meste. Fordi vi vil det så indelig.
    Jeg beundrer deg for motet og styrken du har! Du holder det ut, og du har til og med krefter til å fortelle om det. Jeg er overbevist om at du er et forbilde for andre i samme situasjon.
    Du har all grunn til å være stolt av deg selv!

    Hilsen Therese R. I.

    SvarSlett
  4. God lesning....at ting går fremover.....Håper du kan bringe Kirstine i barnehage snart - dog med skaut/lue...det gjør jo ingenting.

    Jeg tenker mye på deg Åse. Oppi min verden nå, som egentlig er en boble med opplevelse, det som vi opplever og nyter nå. MEN den har jo sine hverdagsutfordringer, som alle andre har. Men, INGENTING kan måles mot det du/ dere har gått gjennom.

    Lykke til til uka! (tenk, etter den er du nesten i mål!)

    KLEM C

    SvarSlett
  5. Gratulerer med 60 grader - sykkelfunksjon på høyt sete innen rekkevidde? :) Bra å høre at du holder deg innenfor grensene. Lykke til med neste runde også - nest siste! Ingrid

    SvarSlett