lørdag 19. september 2009

Cellegiftkur 7

Egentlig burde jeg ikke skrive noe akkurat nå. Formen er helt elendig og da følger humøret med. Kurene er på vei til knekke kroppen min sammen, lengden og intensiteten gjør at psyken nå blir satt på prøve for hver kur. Tankene om at jeg ikke orker å fullføre løpet har kommet for første gang, men jeg vet at jeg må gjennomføre. Det finnes ikke noe alternativ!
Jeg må prøve å fokusere på at nå er nok en kur ferdig, neste gang er det semifinale!

Jeg og Christian dro sist søndag etter å ha sendt lille Kirstine til Lofoten. Tenk hun fløy for første gang alene til Lofoten! Hun hadde gledet seg lenge til å besøke bestemor, bestefar og være sammen med tante Cecilia. Hun viste at mamma skulle på kur og at pappa denne gang skulle være med, hun er en tøff liten sjel, pia mi.

På Radiumen fikk vi tildelt dobbeltrom og som vi beholdte hele uken. Det er godt å slippe å forholde seg til fremmede på rommet, belastningen av kuren blir lettere. Særlig nå så langt ut i løpet jeg er, og kroppen så sliten så sliten.

Vi fikk raskt tatt blodprøver som viste at blodplatene mine var klare for ny kur. Da feiret vi og Nicolai med litt sushi og vin på søndag ettermiddag.
Mandag var det nye undersøkelser av hjertet og nyrene igjen. De sjekkes hver tredje kur for å se etter bivirkninger eller skader. Heldigvis så var resultatet kjempeflott, la oss håpe at det fortsetter gjennom de neste tre kurene.

Kuren kom derfor igang mandag ettermiddag. Jeg har gruet for kuren, cellegiften cicplatin og doxirubicin i 3.5 døgn er tøffe saker for kroppen min. Positivt var det dog at en av de hvite englene på C2 foreslo et nytt kvalmestillende, aloxi, i tillegg til det jeg fikk. Det hjalp meg litt lettere igjennom kuren.

Vi hadde samtale med kreftlegen ang. videre behandling i høst. Hun var bekymret for benmargen min, og ønsket derfor å kutte ned på cellegiftdosene på de neste to kurene. Jeg har fått så store mengder cellegift de siste månedene, at kroppen min nå er på bristepunktet. Hun mente derfor at det nå var riktig å redusere. Selv om jeg hører hva hun sier og kjenner at kroppen og benmargen er sliten, ønsker jeg bare de skal fylle på max doser. Jeg har vært innstilt på å være sengeliggende om det så var de siste kurene. Jeg blir frustrert over min egen kropp som ikke holder løpet ut, men lite jeg kan gjøre med benmargen! Kreftlegen forsikret meg om at mengden var nok, og at flere ikke mestret å gjennomføre alle kurene. Jeg må derfor bare avfinne meg med denne avgjørelsen og stole på at det er en riktig avgjørelse. Men tvilen ligger alltid på lur med en slik sykdom......

8 kommentarer:

  1. Hei Åse!

    Her kommer en liten hilsen,oj hvor jeg beundrer deg Åse og det du erfarer hver dag i den tiden du nå er i.Du beskriver det så godt her, og det er utrolig lærerikt å følge deg.Vit at det er veldig mange som tenker på deg og ønsker deg det beste framover.Du er tøff Åse,dette skal du klare!
    Varme tanker og klem fra Marie F.

    SvarSlett
  2. Hei Åse. Takk for at du skriver til tross for at du føler deg elendig. Skjønner at du har kommet til de bratteste motbakkene og at det holder hardt å motivere seg til ytterligere ekstreme påkjenninger som kurene påfører deg. Du har kommet svært langt, har maktet å gjennomføre og er snart i mål. Håper du får noen gode stunder fram til neste kur slik at du får hentet deg inn litt. Varme hilsener fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Hei.
    Ønsker å sende deg noen gode tanker på veien...Nå er du nesten i mål!! Vi krysser fingrene å håper du får noen gode dager mellom kurene!
    Du er forresten kjempeflink å skrive! Spennende å følge deg og "dine" på bloggen din.

    Hilsen fra Eva L

    SvarSlett
  4. Hei Åse!
    Vi kjenner ikke hverandre, men jeg kom over bloggen din på kreftforeningens side. Nå har jeg faktisk lest gjennom alle dine blogginnlegg, og er mektig imponert. Du skriver utrolig bra, og greier å formidle dine opplevelser og tanker på en helt fantastisk måte. Jeg jobber som sykepleier, og tar med meg dine ord og erfaringer om hvordan det er å være kreftpasient. Møter mange som deg i jobben min, og har lett for å glemme at pasientene har et liv utenfor sykehusavdelingen og utenom det å være syk også. Må si at du er fantastisk tøff, og har taklet sykdommen bra. Stå på videre! Har trua på deg!!!! :)

    SvarSlett
  5. Selvfølgelig skal du klare det!!

    SvarSlett
  6. Hei Åse!
    Jeg følger deg og er imponert over styrken din når det nå butter skikkelig imot - you go girl!!!
    Klem fra Tonje B

    SvarSlett
  7. HEI ÅSE på det mest elendige klarer du å skrive.Takk for at du gidder å dele.Nå er du inne i din værste runde, målpassering nærmer seg.Ønsker deg og dine noen gode dager nå før du må avgårde igjen.Modig,stor og flott datter du har. Det må jeg si.Fint å treffe henne.
    HILSEN REIDUN

    SvarSlett
  8. Kjære Åse! Har ingen erfaring som er i nærheten av å ligne det du går gjennom nå - kan bare si at den styrken og målbevisstheten du har vist så lenge jeg har kjent deg, kommer til å få deg gjennom dette også! Stiller meg i rekken av de nesten ordløse imponerte - helt utrolig hva du skal tåle og gjennomleve! Ønsker deg fortsatt mot og styrke i ukene som kommer - og en benmarg som holder koken! Klem fra Ingrid S

    SvarSlett