fredag 26. mars 2010

Vanvittig deilig, friskmeldt for 3 nye måneder!

( På ski ifjor, kanskje blir det en skitur i påska. I så fall for første gang etter operasjonen.)

Onsdag gikk turen opp til Radiumhospitalet. Klokka 9 stupte jeg og Christian, lettere stresset og med uro i magen, inn til en ny kreftlege. I løpet av 30 minutter samtale gikk han igjennom de undersøkelsene jeg skulle ha senere på dagen, spurte hvordan jeg har det, om kroppen min fungerer etter all cellegiften jeg har fått, og hvordan rehabiliteringen går? Han var en flink lege som kommuniserte godt og hadde god fokus på meg som pasient. Vi snakket en del om prognosen min framover. Han gjorde det klart at de fleste tilbakfall skjer innen 4 år. Videre er det slik med min sjeldne diagnose at ingen kan si sikkert om jeg har 70% overlevelse sjanse etter 5 år. Jeg blir sammenlignet med alle andre med benkreft, men for akkurat min diagnose finnes det ingen tall. Og som legen sa; egentlig spiller det ingen rolle for deg, det er enten eller. Enten så får jeg tilbakefall eller så får jeg det ikke........Etter besøket hos han gikk turen til ortopeden for en sjekk av benet mitt. Også her følte jeg meg godt ivaretatt. De plagene jeg har i benet er det pr. idag ingenting å gjøre med, foruten å håpe på at de gir seg av seg selv. Vi drøftet litt bruken av protesen jeg har i forhold til belastning. Slitasjen på protesen er selvfølgelig mye større når man bruker benet mye som for eksempel til trening flere ganger i uka. Uansett rådet de fleste ortopedene nå til bruke protesene slik man selv ønsket det for å oppnå god livskvalitet.
Så gikk turen til røngten og blodprøver. Lungebildene måtte sees på av røngtenlegene, og de tar mye bilder på Radiumen. De fleste pasienter, inkludert meg, ønsker helst svar på bildene i det de er tatt. Men slik fungerer det ikke. Kreftlegen lovte å ringe meg kvelden etter jeg var på kontroll for å informere om resultatene av lungebildene og blodprøvene. Ett døgn er i slike situasjoner uendelig lang tid. Kroppen og hodet preges av uro, og tålmodigheten er på bristepunktet. Men så ringte han litt tidligere en forventet, og det første han sa var; alt er bra! alt er bra! For meg kunne han bare fortsette å si det, og bare det. Jeg måtte ta meg sammen for å få med meg det han ville informere meg om. Han kunne fortelle at blodprøvene mine er ikke på topp. Det vil si at de fleste verdiene mine ligger under det normale enda, men at de har økt siden desember. Benmargen jobber, men den er fremdeles sliten. Jeg har immunforsvar, men det er ikke på topp. Alle luftveisinfeksjonene mine kan nok forklares ut ifra dette. Men det var ingen grunn til bekymring fikk jeg vite, med understrekelse i stemmen flere ganger.
Endelig kan vi se fram til en god påske. Jeg ringte hjem til gutta mine først. Jeg viste de gikk hjemme og trippet engstelig for hva som kom nå. Det var deilig å høre lettelsen i stemmene deres, nå får vi en fin påske mamma!
Jeg kan sukke dypt! Waiting to exhale, er en tittel på en bok jeg leste for mange år siden. Jeg kjenner at jeg har ventet med å puste dypt en god stund, og nå endelig kan jeg puste igjen. Jeg har 3 nye måneder!
Palmesøndagshelgen for 1 år siden var vi samlet på hytta hele familien. Vi forsøkte å kose oss så godt vi kunne, før jeg og Christian satt oss inn i bilen palmesøndag, vinket til alle barna og Margrethe, og kjørte den lange veien ned til Radiumhospitalet. Dagen etter og første dag i påskeuka, ble jeg rullet ned til operasjonsstuen, hvor de rekonstruerte venstre ben i 9 timer. Etter dette lå jeg 2 døgn på intensiven, før jeg ble trillet opp på kirurgen på et enerom. Jeg skulle ligge 8 dager med gips fra skrittet og ned til tærne. Det var den lengste og vondeste påsken jeg har hatt. En påske vi alle hadde gledet oss til og som skulle brukes på den nye hytta vår.
Endelig kan jeg bare mimre tilbake til denne vonde tiden!
Nå er det en ny palmesøndaghelg, og en ny påske, og jeg lever, og er frisk for de neste 3 månedene. Jeg skal på hytta med hele familien min, bare Margrethe mangler. Jeg gleder meg!!!!
Takk til Radiumhospitalet, og de som ivaretok meg denne gang, vi er veldig fornøyde.


GOD PÅSKE!!!!

22 kommentarer:

  1. Hei Åse !

    Gratulerer med gode nyheter,vært så spent på dine vegne!Nå kan dere slappe av og nyte påsken, ønsker dere alle fine dager på hytta!

    Varm påskeklem fra Marie :-)

    SvarSlett
  2. Hei Åse!

    Dette var moro å lese! Ønsker deg og alle dine en riktig god påske.

    Klem Wenche

    SvarSlett
  3. Hei du!

    Kom over bloggen din for noen dager siden, - har ventet spent på utfallet jeg og.
    Tårene trillet når jeg leste..
    Gratulerer med positiv resultat :-)

    GOD PÅSKE,kos dere på hytta.

    Randi

    SvarSlett
  4. Hei Åse!
    Gratulerer så mye, det var gode nyheter :)
    Ønsker deg og dine en fabelaktig påske!

    Påskeklem og lykkeønskninger
    fra Trude og Torbjørn <3

    SvarSlett
  5. hei kjenner deg ikke men fulgt deg en sTund.
    DETTE VAR KJEKT OG LESE!!!! God påske

    SvarSlett
  6. Fantastisk gode nyheter! God påske til deg og dine, Åse:)
    Vibeke Aa.

    SvarSlett
  7. Så flott å høre Åse! Ønsker deg en riktig god påske på Oppdal. Vi snakkes om ikke så lenge:)Klem Margaret

    SvarSlett
  8. leser m tårer i øynene! For ei herlig påske dette skal bli!!! Nyt dagene og familien din!

    SvarSlett
  9. hei!!!

    så vanvittig bra!!!!:) fantastisk med gode nyheter!!!! er så glad på deg og dine sine vegne!! ønsker dere en kjempefin påske!!:)

    klem fra jæren

    SvarSlett
  10. Fantastisk deilig å lese! God påske, Åse. Hilsen fra Randi K

    SvarSlett
  11. Ble riktig glad i dag etter denne fine meldigen.

    Har tenkt på deg hver eneste dag og håpet at du snart skrev hvordan resultatet ble. Nå kan vi alle nyte påsken, selv om jeg bor i et muslimsk land, skal jeg tenke på dere i Norge.

    God Påske til hele familien.

    SvarSlett
  12. Hei :-)
    Åhhh så flott! Påske , vår og gode resultater. Håper du nyter det! Det er deilig å se alt som gror og spirer nå. Mye håp i våren synes jeg.

    Påskeklemmer fra "bare en leser", Margrethe

    SvarSlett
  13. Hei Åse!
    Så fint at du fikk just sånne tilbakemeldinger på kontrollen. Det var kjekt å lese!
    Ønsker familien en fin påske!

    ---N.---

    SvarSlett
  14. Ønsker dere en riktig god påske og nyt livet på hytta!!!!

    SvarSlett
  15. Hei Åse..
    så utrolig deilig at alt er bra..en ufattelig lettelse, 3 nye måneder..og kanskje nå hele livet, en må jo tro og håpe! Påsken er her, og snart er det Malta:) KOS og NYYYYT livet.
    Klem Silje.

    SvarSlett
  16. Hei Åse!
    Har ventet spent på et nytt innlegg fra deg, og dette var kjempegode nyheter:=D
    Jeg er så glad på dine vegne. Ha en fortreffelig påske og kos dere mye på hytta.

    Klem fra Cecilie

    SvarSlett
  17. Hei Åse!
    Veldig godt med gode nyheter - dette var kjempeflott! Ble ordetlig glad nå! Kos dere på Oppdal, ønsker dere verdens beste påske som kompensjasjon for den i fjor... Og god bedring videre Klem fra Ingrid

    SvarSlett
  18. Så bra Åse !!
    Dette var kjempenyheter, og nå må du bare kose deg i sola på Oppdal. Lad batteriene og se frem mot en deilig vår..
    God påske til deg og dine..

    Påskeklem fra Kirsti

    SvarSlett
  19. Å så bra. Har ventet spent på å få lese bloggen din. Ikke helt god nett-tilgang på hytta.
    Hils alle. Nyt dagene.
    Vi koser oss på Aspøya.
    Varm klem fra Turid

    SvarSlett
  20. Fantastisk !! Ønsker deg en herlig påske :-)
    Hilsen fra Berit

    SvarSlett
  21. Perfekt, Åse! God påske til deg og hele familien. Stor klem fra Bengt

    SvarSlett
  22. Herlig Åse en riktig god påske til deg og familien.klem fra Reidun

    SvarSlett