søndag 16. august 2009

Lys i tunnelen?

Det er planleggingsdager i barnehagen, snart skolestart og de fleste har ferien bak seg. Jeg har 5 kurer bak meg, jippi! Psyken min har virkelig begynt å ta innover seg at jeg er over halvveis, et lite lys der framme i den mørke cellegifttunnelen. Jeg har bestemt meg for gi meg selv tillatelse til nedtelling når neste kur er unnagjort.

Etter at den verste kvalmen og slappheten ga seg, hadde jeg en samtale med min kjære om sykerollen på generell basis. Den vekket noen tanker hos meg. Jeg har kastet krykkene, muligheten for å være mer aktiv ligger mer tilrette. Nå kan jeg flytte ting, hente ting, gjøre ting som jeg ikke har kunnet på 4 mnd. Hendene mine er ikke låst i krykkene lengere. Jeg kjente det var på tide å reise seg fra sofaen! La være å be andre hente ting jeg trengte osv., bryte det mønsteret jeg har måttet ha siden operasjonen. Jeg har derfor for første gang på 5 mnd. vasket litt på kjøkkenet, bakt boller med alle mine tre barn, og varmet restemiddag til min mann. Utrolig hvor deilig disse trivielle gjøremålene var og er. Det er også viktig for meg å kjenne på litt selvstendighet, som syk er det lett å gi seg over. Alle plagene jeg har forbundet med både operasjonen og cellegiften, gjør at jeg blitt innovervendt og kanskje egosentrisk. Det å delta litt igjen gjør at jeg vender meg litt ut igjen.

Fysisk er kroppen nesten i bunn. Den tillater at jeg mestrer det aller nødvendigste. En dusj kan gjøre at jeg må hvile igjen. Men heldigvis mestrer jeg å stelle meg selv, jeg håper at dette fortsetter gjennom de 4 neste kurene. Turene på kjøkkenet gjør at jeg må hvile etterpå, med det er vel verdt det. Hvor rart det kan høres ut så kjennes det godt å delta igjen, om så det er kjøkkenoppgaver.

Kneet går det sakte men framover med. Ortopedene ved Radiumen er fornøyde og roser min fulle strekk i kneet som sees sjeldent ved slike proteser. Jeg takker min fysioterapeut.
Jeg kan belaste benet fult, men kneet har begrenset bøy. En lang opptreningstid med tøyninger og atter tøyninger ligger foran meg. Jeg har dog startet. Fysioterapeuten min tøyer og jeg hyler, og angrer alt vondt jeg tidligere har gjort med mine pasienter....Jeg har advart fysioterapeuten at han må behandle meg som den verste pasient, i den betydning at min fysioterapeutrolle har jeg lagt fra meg helt. Så jeg må ærlig innrømme at egentreningsoppgavene mine er ikke gjennomført helt etter skjema fram til nå. Kanskje glimter jeg til snart.

Første uken etter kur, er jeg som alltid i Nadir dager. Det er de dagene hvor blodverdiene stuper og er i bunnen. Ca. 14 dager etter oppstart av kuren, begynner de å klatre igjen. Igjen hadde jeg nullverdier på immunforsvar, blodplatene mine er på 25, som betyr at jeg bør ikke drive noen ekstremsport de neste dagene. For blør jeg, vil det ikke stoppe raskt. Blodprosenten min vil ikke lengere opp enn 9.6, trass blodoverføringene. Så ved neste kur faller den vel igjen. Jeg regner derfor med at jeg må ha blodoverføring etter alle kurene framover.

Bivirkningene varierer litt, denne gang kjenner jeg mye på øresusen og litt nummenhet i fingertuppene. I tillegg en guffen smak i munnen og klump i halsen, som gjør at mat smaker litt anderledes. Disse bivirkningene har tidligere gitt seg greit, men smaken i munnen og den litt kvalmende klumpen i halsen har jeg ikke hatt tidligere. Vel, vel kjenner at jeg blir litt likegyldig til disse bivirkningene etterhvert, de er noe dritt. Ikke er de særlig fremmende for utseendet heller. Huden blir bare gråere og gråere og langt ifra spenstig, heller stadig flassende. Øyenvipper og øyenbryn er nå borte, og mørke ringer under og over øyene har fått en ny virkelig dimensjon som jeg tidligere ikke kunnet tro var mulig. Muskulatur og hud på kroppen som fra før av var preget av tyngdekraften som trekker alt ned etter passering av det gyldne tallet 40, har sunket enda noen hakk lengere ned på disse månedene. Hakk som den egentlig skulle ha brukt noen år på. Akk ja, hva jeg må akseptere som syk, mange aspekt.

6 kommentarer:

  1. Så utrolig dyktig du er, jeg må bare rose deg.
    Ser innom bloggen din hver dag, og nå var det virkelig oppløftende, men tøfft nok.
    Birgit som du har på "face" og jeg ønsker deg alt godt. Birgit er datteren min, så dere er "menninger". Lykke til videre.
    Randi

    SvarSlett
  2. Hei Åse Kristine
    Jeg fikk bare lyst å tipse deg om en bok som har vært (og fremdeles er) til god hjelp for meg og min mann.
    Den heter "SAMMEN OM LIVET" Per Arne Dahl, Jan Vincent Johannesen mfl. Det er en vakker gavebok med gode tekster og bilder.
    Du finner mer om den hos www. kreftomsorg. no
    http://kreftomsorg.no/index.cfm?id=216710
    Lykke til med behandlingene!
    Solveig

    SvarSlett
  3. Det er en fantastisk flott og velskrevet blogg du har, Åse. Jeg er mektig imponert - først og fremst det at du har overskudd til å dele dette med oss, men også de utrolig velskrevne ord du kommer med. Jeg ønsker deg all lykke med siste rest av kurene, og kommer til å telle ned sammen med deg!
    Klem Sissel :)

    SvarSlett
  4. Du ser flott ut, Åse. Husk hvilken belasting kroppen din og psyken din er utsatt for. Du har en guts som gjør at du stråler.
    La ikke de siste kurene ta motet fra deg, det går knapt an å se bedre ut på det stadiet du befinner deg nå.

    Lisa

    SvarSlett
  5. hei Åse.
    godt å lese at du så smått har blitt litt aktiv igjen.Du klarer til og med å flette inn litt humor her,strålende.
    Stå på.
    gode ønsker fra Astrid

    SvarSlett
  6. Gratulerer med 5 unnagjorte kurer, og gratulerer med å ikke være lenket til krykkene. Dette går fremover i imponerende takt! Kjenner igjen beskrivelsen din av cellegiftens virkning på huden, det er ikke noe hyggelig. Men huden tar seg igjen, når du er ferdig med skiten! :-) Følger med deg, hils familien, og lykke til til deg og hele familien.

    Klem fra Bengt E.

    SvarSlett