søndag 13. desember 2009

Friskmeldt i 3 måneder

Etter lange og slitsomme 5 dager på Radiumhospitalet med undersøkelser daglig kom kreftlegen inn fredag morgen kl. 8 og kunne si at alle prøvesvarene så fine ut. Ikke minst var CT bildene av lungene fine!
Jeg er friskmeldt for de neste 3 månedene. Kontrollene vil nok komme tett som haggel de neste årene. Hver tredje måned i 5 år, hvert halvår i 10 år, deretter en gang i året resten av livet. Men jeg er frisk!

Det er en merkelig følelse å bli "friskmeldt". Det er vanskelig å tro helt og fullt på at jeg er frisk. Skal jeg tørre det? Angsten for at det ligger små kreftceller igjen som kan blomstre opp når som helst finnes. Likevel skal jeg ha et godt liv framover må jeg forsøke å overbevise meg selv og angsten min for at jeg er frisk, og at sannsynligheten for at jeg forblir frisk er stor. Benkreft har en prognose på 70% overlevelse etter 5 år. De fleste tilbakefall kommer innen 3 år. Jeg må ha troen! Og til det motsatte er bevist er jeg frisk.

Det er en sterk opplevelse å få en slik beskjed, og den betyr selvfølgelig mye for familien. Gutta mine hadde mange spørsmål rundt friskmeldingen. Lille Kirstine klappet i hendene og var glad for at de ikke fant flere kreftceller. Hun venter fremdeles på at jeg skal bli helt frisk i benet, selv om jeg har forklart henne flere ganger at det blir jeg ikke. Hun synes det er veldig leit at jeg ikke kan hoppe, løpe, og leke på samme måte som før med henne.
Uken avsluttet med at VAPèn ble fjernet. Den lille fiffige dingsen som ble operert inn i brystet mitt i mai og som har ledet all cellegift inn til hjertet gjennom de siste månedene. På bildet henger nåla med cellegiften på. Selve VAPèn ligger under huden med et rør opp til halspulsåren og ned til hjertet. Det blir et par små arr etter den, men hva betyr nå det.


I dag ble tåa operert på Kr.sund sykehus. Takk til de som stilte opp der, jeg er så fornøyd. Tåa har verket i 7 uker. Jeg er så glad for at det nå endelig er gjort, selv om jeg blir sittende i sofaen de neste dagene. Sko får jeg vel ikke på meg med det første. Så min stakkars mann må nok løpe rundt å gjøre det siste innkjøp til julen.
Blodprøvene denne uken var ok, men fremdeles ikke i normalnivå. Immunforsvaret mitt er lavt men ikke helt flatt. Jeg bør nok egentlig ikke oppsøke for tette forsamlinger, men nå er jeg for lei av alt det der og vil bare leve.

Jeg har rukket å feire med god mat og drikke med nærmeste familie i Oslo. Jeg har også sett på Kirstines danseforestilling idag. Det oppleves svært intenst å kunne komme ut blant folk og se en slik flott juleforestilling, etter nesten 9 måneder inne. Intenst når perspektivet på livet har endret seg drastisk, intenst når jeg nå opplever en inderlig ydmykelse ovenfor livet, og intenst når jeg ser så mange nydelige strålende jenter, store og små, bevege seg fantastisk til musikk. Og at en av de flotte jentene er min. Hun står der på scenen med forventningsfylte øyne og er ekstra glad i dag siden mamma og storebror er med.
Jeg er heldig i dag! Når vi er friske, så er vi alle heldige. Det meste vi tror vi strir med til hverdags er bare tull. Den dagen vi blir rammet av alvorlig sykdom raser verden, alt annet blir uvesentlig. Det som tidligere var problemer blir bagateller. Dere kan tro det er en klisje, men det er sant. Så ta vare på dagen, øyeblikket, senk skuldrene nå før jul og pust ut.

26 kommentarer:

  1. Gratulerer, det var så godt at det var gode nyheter du kom med. Har ventet spent på en oppdatering etter at du har vært på Radiumhospitalet. Og du har så rett, vi har det med å henge oss opp i bagateller, ting som egentlig ikke betyr så mye. Ønsker deg og dine en riktig god jul....

    SvarSlett
  2. Dette var virkelig godt å høre!
    God jul!

    SvarSlett
  3. Gratulere med så flotte resultater...Endelig kan du slappe av å nyte tilværelsen din igjen!
    Nå blir det masse gode juleklemmer fra jenta de!!
    Utroligt flott å lese dette..Kos deg masse masse nå i adventstiden, og enda mer i julen!!
    Klem fra meg!

    SvarSlett
  4. Så bra Åse!!!! Jeg er kjempelettet. Nå må dere kose dere masse i jula som dere fortjener. Så godt for Kirstine og gutta også....Fint at dere fikk kost dere i Oslo i helgen. Du skal ikke få noe sånt tilbake, jeg krysser fingrene.

    Vi snakkes ila. Jula:)

    Hils bestemor hvis du ser henne. Jeg prøvde å ringe henne lørdag kveld, men hun svarte ei. Var akkurat når nyhetene begynte så lyden sto kanskje på full styrke...;0) (jeg prøver igjen..)

    SvarSlett
  5. Hei Åse!

    Gratulerer med svaret,har vært så spent på dine vegne!Og nok en gang skriver du så ekte om livets realiteter og hva som er viktig i livet.Mye blir bagateller ja. Når man opplever alvorlig sykdom får man et helt annet perspektiv på livet.
    Jeg ønsker deg gode dager framover mot jul og at du får ei fin jul sammen med familien din!

    Varme tanker og klem fra Marie F

    SvarSlett
  6. Hei Åse!
    Dette var virkelig godt å høre, har fulgt med bloggen din og følt med deg og familien din! Håper dere får en fin jul sammen og at alle prøver i framtiden er gode. Lykke til med opptreningen! Ønsker deg og din familie en riktig god jul :)

    SvarSlett
  7. Gratulerer med friskmelding!!!! Selv om du aldri blir helt "ferdig" ift videre kontroller, så kan du nå leve livet og tenke framover igjen!!! kos deg med familien
    Lisbeth

    SvarSlett
  8. Gratulerer med gode nyheter. Satser på at det bare blir gode nyheter fremover også! Ha en god jul og kos deg med dine. Det fortjener dere.

    SvarSlett
  9. Gratulerer med gode nyheterer. Er helt ny leser av bloggen din. Du skriver levende. Jeg vil ønske deg og familien din en riktig trivelig jul. Herlig at dere fikk så fine nyheter. Selv om det ligger en lang periode framover med mange tester, er du i alle fall frisk akkurat nå. Det er godt å vite.

    Alt godt.

    mvh Marianne

    SvarSlett
  10. Gratulerer med de gode nyhetene! Ønsker deg og dine alt godt fremover!
    MVH
    Helena

    SvarSlett
  11. Dette var bare helt fantastiske nyheter! Gratulerer! Tror jammen jeg har lettere for å gråte når jeg blir glad enn når noe er trist... Den julesforestillingen kan jeg tenke meg må ha vært en stor opplevelse! NYT julekosen i fulle drag! Ønsker deg en GOD JUL, Åse og et 2010 med stadig bedre helse og mye glede!

    SvarSlett
  12. gratulerer....og ha en magafin jul:)
    hilsen gunn

    SvarSlett
  13. Gratulerer med å være frisk inntil det motsatte er bevist! Det er vel fortjent. Nyt dagene så godt du kan, etterhvert synker friskheten inn fra topp til bunn i deg håper jeg :-)

    God jul til deg og dine!

    Klem fra Bengt

    SvarSlett
  14. Gratulerer så mye!!! Dette var gode nyheter og jeg gleder meg på dine vegne. Ønsker deg og dine en fredfull jul.

    Klem Wenche

    SvarSlett
  15. Hei.
    Tårene triller her nå.. . .både av glede for at du er friskmeldt og for ordene på slutten.
    Er det verdens undergang at vinduene ikke skinner til jul,at sofaer og skap ikke blir dratt frem,vegger og tak skrubbet,at det flakser en støvdott over gulvet?????Det finnes så mye som er viktigere.Ta seg tid til familie og venner,kose seg masse med barna!!!!!En vet ALDRI hva morgen dagen bringer!!!Men jeg tror en må oppleve alvorlig sykdom eller død for å forstå hvor brått livet kan snu.
    Men nå er jeg sikker på at det går rett veien for deg.
    Jeg håper at du får ei fin jul og ett riktig godt nyttår med familien din.
    Jeg gleder meg masse til julefreden senker seg og jeg får noen dager fri.Vite at en har mange dager sammen med mann og barn,åååå som vi skal kose oss :-)

    SvarSlett
  16. Ønsker deg og dine ei fantastisk god jul!!!

    Synnøve

    SvarSlett
  17. Hei Åse!
    Gratulerer så masse med friskmelding! Har vært veldig spent på dine vegne. Ønsker deg og dine en riktig god jul!

    SvarSlett
  18. Å hurra! Nå ble jeg helt på gråten av glede! riktig god jul og et vidundelig nytt år ønskes dere! Carina

    SvarSlett
  19. Så kjekt å høre at du fikk positiv tilbakemelding ved Radium'en. Gratulerer så masse! Håper du får en fin førjulstid og at du kjenner at energien kommer tilbake smått om senn.
    Du avslutter så fint ditt siste innlegg. Det er viktig at vi 'friske' tar med oss dette i en travel hverdag, der ofte 'bagateller' er det som vi henger oss opp i.
    Ønsker deg og din familie en riktig riktig god jul!!
    Masse klemmer fra Mary (BFH)

    SvarSlett
  20. Gratulerer så masse med friskmeldingen!!!!!
    Har lest på bloggen din de siste ukene
    Ville bare ønske deg en fin forjulstid
    Mvh Jennie

    SvarSlett
  21. Ka bra, og gratulerer!! Ha ei fredfull og fin jul.

    Hilsen mæ som har titta innom bloggen din, selv om jeg ikker kjenner deg.

    SvarSlett
  22. Gratulerer, det var vel en fin julegave. Friskmeldt!
    Jeg håper du får en flott jul ilag med dine.
    Heldigvis er det flere og flere som opplever å få samme beskjed som du. Forskningen og beehandlingen går stadig framover.
    Mitt største ønske her i livet er at det kommer en kur mot kreft, slik at alle kan reddes.

    Stor klem

    SvarSlett
  23. Takk for at du minner meg på akkurat dette, at man skal nyte livet. God jul!

    SvarSlett
  24. HEIA!Gratulerer,ja det er godt med såne beskjer,det varmer om hjerte,jeg vet noe om det.Jeg ønsker deg og din fam en God Jul og et varmt nyttår.Klem Inge.

    SvarSlett
  25. Håper du og din familie får en fabelaktig jul :)
    Godt å høre at du er friskmeldt!!

    SvarSlett
  26. Gratulerer med de positive resultatene.
    Har fulgt bloggen din og du har lært meg mye både personlig og faglig.
    Ønsker dere alle en flott og fredful jul og drøssevis av positive opplevelser i året som kommer.
    Stor juleklem:-)
    Anita.

    SvarSlett