mandag 21. desember 2009

REFLEKSJON

Vi er godt inn i juleuka. Pepperkakene er bakt, studentene er kommet hjem, juleavslutningene er så vidt over, de fleste begynner å bli edrue etter julebordene. Likevel senker ikke den store juleroen seg, vi løper rundt med lister korte eller lange, og blir aldri ferdige med å handle, ordne, vaske....jeg vet ikke hva!

Våre juleforberedelser kom sent igang, og "listen" ligger lavt. Jeg deltar på min haltende måte, litt frustrert over at jeg ikke orker å bidra så mye, og fordi alt jeg gjør tar dobbelt så lang tid som jeg brukte før. Men alt er ikke som før, og det vil det heller aldri bli. Jeg mestrer ikke å engasjere meg så mye over denne julen. Jeg klarer ikke å ta innover meg at nå er det jul, jeg har ikke rukket å glede meg, eller hatt ork til å delta. Kontrollen og friskmeldingen har preget meg både i forkant og i ettertid. Mange tanker om hva som har skjedd de siste månedene, det å bli frisk, og hvordan livet blir framover. Ordet frisk vil aldri ha den samme betydning som den hadde for 9 måneder siden. Tunge tanker veksler med en fantastisk takknemelighet over at jeg nå "er frisk".
Jeg leste et sted at lykke sluttet den dagen da en selv eller noen i familien ble rammet av en alvorlig sykdom. Det er en tøff påstand! Mye forsvant den dagen diagnosen min kom og jeg forstod hva framtiden min ville by på, men jeg kan ikke eller vil ikke gi slipp på lykkefølelsen. Trass i mange månender med sykdom har jeg sporadisk følt lykke. Hva er lykke for hver enkelt? For min sin del er det å oppleve gutten min på 15 komme svett hjem fra trening, med et smil om munnen, for å si at han hadde en god treningsøkt. Det er å se sin lille Kirstine danse til musikken i X-factor hver fredag, eller ønske min eldste sønn brun og litt voksnere hjem fra Sydney. Ikke minst det å ta glasset med rødvin i slutten av uken sammen med min kjære, og puste ut.

Å bli rammet av kreft midt i livet, kanskje på sitt beste, føles som at livet raser sammen. Siden mars har livet vært helt anderledes. Jeg ble operert 6.april midt i påsken, 9 timer inne på operasjonsstuen hvor benet mitt ble totalt rekonstruert, 3 lange uker på kirurgen i ettertid. Dårlig nyheter etter hjemkomst, men likevel en vellykket konfirmasjon to dager etter. Så 9 lange, endeløse cellegiftkurer på Radiumhospitalet, alle på 4-6 døgn. 19 turer med luftambulansen! 4 måneder med krykker og avstivet ben i ortose. Stadig verre fysisk form, gastroscopi, og colonscopi. Endeløst med røngten, mr, ct, hjerte- og nyreundersøkelser.
Ja, jeg har mistet fotfeste de siste månedene, jeg må nå vinne den tilbake. Jeg har hatt en mestringsstrategi på hvordan jeg skal mestre behandlingen, nå må jeg ha en mestringsstrategi på hvordan jeg skal mestre opptrening og tilbakegang til den normale hverdag. For så å få fotfeste i hverdagen. Jeg kjenner at jeg ikke kan tillate meg å tenke for dypt på de utfordringene jeg har hatt eller har foran meg, da faller jeg sammen, jeg må bare ha fokus på min valgte mestringsstrategi for framtiden. (Bildet er av mitt opererte ben, i dag har jeg 80 grader bøy i kneleddet. Det øker gradvis, målet er 100 grader men er også fornøyd med 90 grader.)
Målet er best mulig funksjon i det opererte benet og kneet mitt, gjenopprette min fysisk form, og tilbake i full jobb. Jeg vil ha hverdagen min tilbake! Hverdagen er fantastisk viktig, den sure herlige, hektiske hverdagen, med jobb og familie. Når året avsluttes, så tenk på hverdagen, lag enda mer plass i hverdagen til neste år, sett pris på familien og bruk tid på den. Løp mindre og pust ut.

Bloggen har vært et fantastisk medium til å nå kjente og ukjente. Jeg har satt utrolig mye pris på alle støtten jeg har fått gjennom kommentarer, smsèr, mailer og telefoner. I store perioder har dette bært dagen min. Dere har vært fantastisk! I de siste månedene har jeg hatt ca. 1300 besøkende daglig, og det er morsomt å se at jeg har hatt faste besøkende på Island, London, Danmark, Filipinene, Polen, Holland, og Tyskland.

Jeg er også så takknemelig for familien min som har stilt opp med masse besøk på Radiumen, alle venner som har kommet innom med godt humør, lunch, gaver, blomster og jeg vet ikke hva. Oppmuntringene har vært mange og gode. Det har gjort månedene lettere å komme seg igjennom. Ikke minst har jeg hatt en luksustilværelser med å ha to blide sykepleiervenninner som hele tiden har vært på tilbudsiden med blodprøvetakning her hjemme hos meg. Det har spart meg for mange tunge turer til sykehuset. De har stilt opp, tatt blodprøver, holdt meg i handen i tunge stunder og oppmuntrert meg med litt hverdagsprat!

Aller sist ønsker jeg på årets siste blogg, for i morgen suser jeg, min kjære og lille Kirstine opp til hytta på Oppdal for å feire jul og nyttår, å si takk til mannen min. Han er sliten, men han har vært klippen for oss alle. Han har jobbet, stelt hjemme, vært hjelpepleier for meg, hatt omsorg for tre barn i ulike aldre, og aldri gitt opp håpet eller vært lei! Hva mer kan jeg ønske meg nå i slutten av dette året, friskmeldt i 3 måneder, en mann som har vært min klippe hele veien, 3 flotte friske barn, støttende familie, og gode venner. Dette er basen i livet! Da spiller det ingen rolle om du ikke rekker å handle inn listen din, vaske alt, bake det du skulle, eller kjøpe inn alle de flotte gavene du tenkte. Det viktige er om du kan sette deg ned og kose deg med familien til jul, ha tid, være frisk og ved godt mot.

Mine tanker på slutten av året går til Regines foreldre og alle de som er syke nå, og som har mistet noen dette året.


GOD JUL OG GODT NYTTÅR FAMILIE, VENNER, OG LESERE!


21 kommentarer:

  1. Det er nok lurt å legge opp en "leve med å være frisk" strategi ja! For det er faktisk en tøff prosess det også. Å venne seg til å leve "normalt" igjen! Men det virker som om du har masse god støtte i familien, og at du er et sterkt menneske..så det vil nok gå seg fint til..
    Håper du får kost deg masse i julen, selv om ikke alt er på stell..for som du sier..det er jo ikke det som er det viktigste i livet!

    God jul!!

    SvarSlett
  2. Jeg er en av de som har fulgt med litt i nyere tid, og jeg setter pris på bloggen din. Det er godt å lese det du skriver, på godt og vondt. Du får tankene til å kverne, og jeg skal være ekstra flink i jula og sette pris på de små tingene, familien og alt jeg kan gjøre som jeg tar for gitt til tider. takk:)

    ha ei riktig god jul til deg og dine:)

    SvarSlett
  3. Så bra du er friske meldt! Godt å lese at det var gode nyheter! =) Stå på videre!

    Ha en god jul og godt nyttår med dine nærmeste!

    Hilsen sunniva sætre, www.shellys.blogg.no

    SvarSlett
  4. Kjære Åse!

    Er så enig med deg at hverdagen, den kjedelige, trøtte hverdagen er den som betyr mest. Etter at sønnen vår gikk bort, er det hverdagen jeg savner. Travelhet med unger som skal hit og dit, jobb og mas, og en deilig følelse når fredagen kom og man kunne senke skuldrene. Nå har jeg glemt hvordan det er å føle seg glad og lett i kroppen, det er en overmakt som heter sorg som har tatt over.
    Julen kommer, og det blir vanskelig for oss som sitter igjen uten den vi elsket så høyt, men dagene kommer og vi må bare igjennom. Heldigvis er kreftsykdommen min under kontroll, slik at de rundt meg ikke behøver å ha det som bekymring i tillegg.
    Sender en ekstra hilsen til din flotte mann, det er ikke lett å være en pårørende når en man er glad i blir så syk. Så jeg håper han også klarer å senke skuldrene litt og nyte friskmeldingen din. En god og fredfull jul ønsker jeg deg og alle dine.

    Klem Wenche

    SvarSlett
  5. Hei!!!

    Har fulgt med på bloggen din og er rørt over det du skriver og hvordan duog din familie mestrer hverdagen og utfordringer.
    Ønsker deg og dine kjære alt godt i 2010.
    Kos dere masse på hytta,det er dere vel unt!!!!

    SvarSlett
  6. Hei Åse
    Så bra at det nå går den rette veien. Du er sterk så dette vil gå bra.

    Ønsker deg og dine en riktig God Jul og et Godt Nyttår.

    Juleklem fra Kirsti

    SvarSlett
  7. Hei Åse! Det var godt å se deg på jobbens julelunsj sist torsdag. Flott at du kom og var sammen med oss!
    Vil så gjerne ønske deg og familien en riktig god jul og kos deg på Oppdal. Så håper vi å se deg oftere i 2010!
    Varm juleklem fra Margaret

    SvarSlett
  8. Ønsker deg og dine ei koselig jul og ett godt nyttår :-)

    SvarSlett
  9. Hei Åse!

    Det rører meg dypt i hjertet det du skriver,til ettertanke for alle og enhver.Din skildring av hva som er lykke,de små,viktige ting i livet.Det å få være frisk,være sammen med familie og venner,gripe dagen i dag.
    Jeg har jo selv opplevd å miste ei søster i kreft, og kjenner meg igjen i den situasjonen du og din familie har vært igjennom dette året.
    Tenker masse på deg Åse og ønsker deg en riktig God Jul sammen med familien din på Oppdal! Og alle gode ønsker for det nye året!

    Varm juleklem fra Marie F

    SvarSlett
  10. Et kjempebilde, så flotte øyne du har. Jeg vil bare ønske deg og hele familien en God Jul og et flott nyttår. Det blir sikkert skiføre på Oppdal.

    Hilsen Kristine

    SvarSlett
  11. hei!!

    kjenner jeg ble rørt nå over å lse bloggen din igjen. takk for at du deler med oss som leser, takk for at du skriver om det som er tungt å vanskelig. har lært mye av deg!!
    håper du og dine får en fredelig jul, og at du klarer å legge vekk alle bekymringer.

    god jul:)

    klem fra henriette på nærbø

    SvarSlett
  12. Gode og interessante refleksjoner, Åse Kirstine. Glad for å kunne ønske deg og familien ei riktig god jul!

    Leses på nyåret :-)

    SvarSlett
  13. Hei!

    Satte meg ned for en stund siden og leste gjennom hele bloggen din, og det grep meg hardt i hjerterota å lese alt det du har gått igjennom!
    Har fulgt med jevnlig siden da, og kjente jeg ble skikkelig glad inni meg da du hadde skrevet om friskmeldingen din! :)
    Håper treningen går bra og at du kommer tilbake i jobb og normal trening igjen!

    En riktig god jul og et godt nyttår! :)

    SvarSlett
  14. Tusen takk for at du har delt livet med oss gjennom bloggen din! Du er supergodt til å formidle! Tusen takk for at du bevisstgjør oss hva livet er, livet som er her og nå!
    Riktig god jul og ALT GODT for deg og dine i åra som kommer!
    Ann Olaug

    SvarSlett
  15. Kjære Åse.
    Håper dere får en fantastisk jul på Oppdal med god mat, deilig vin og peiskos.
    Vi passer på Nusse - når vi endelig fant henne.
    Nå begynner julefreden å senke seg. Hils Christian og Kirstine. God jul!! Klem fra Turid

    SvarSlett
  16. God jul til dere Åse, hils familien:) Hilsen Ken m/familie

    SvarSlett
  17. Kjære Åse,
    Det har væt litt av en reise å følge med på, takk for at du har delt:)
    Kos dere på Opdal.
    Ønsker deg og dine alt godt i 2010!
    Kanskje vi sees i Kristiansund til sommeren?
    Klem fra Cathrine Steinhaug Pryser

    SvarSlett
  18. Hei Åse.

    Gratulere så mye med friskmeldingen.
    Fint og blå påminnet at hverdagen faktisk er fantastisk, takk.
    Du og din familie må ha en riktig god nyttårsfeirng.

    Hilsen Tanja

    SvarSlett
  19. Rørende å lese dine refleksjoner. Du setter ord på akkurat de samme tankene jeg har hatt de siste mnd.
    Hverdagen er så utrolig viktig. Den gir trygghet og er forutsigbar.
    Man lærer, om mulig, å sette ennå større pris på tiden med familien.
    I ekteskapsløftet heter det "i gode og onde dager". Dette løftet har fått en ennå dypere betydning.
    Skal man trekke noe positivt ut av siste mnd's erfaringer må det være at man har vokst som menneske.
    Ønsker deg lykke til og Godt Nytt år.
    Hilsen Hanne

    SvarSlett
  20. fant nettopp din side...og du for en flott dame du er...ramser opp mange som har hjulpet deg påveien tilbake til livet men det er du som betyr alt for alle de..og da en godt og få bidra med noe til deg har selv mistet min mann i kreft mye eldre enn deg. vi viste ikke hva godt vi skulle gjøre for han for var så redd for og miste han.og han og veldig takknemlig slik er det husk livet er nå ikke senere. ha det bra videre

    SvarSlett
  21. Godt nytt aar fra din faste leser paa Filippinene! Har vaert hjemme i Norge paa ferie saa har ikke vaert her inne paa en stund. Fant siden din paa kreftforeningens side og har siden fulgt deg og din familie. Er opprinnelig fra Frei saa det ble ekstra naert aa folge baade deg og Regine.

    Haaper dere har hatt en fin jul og at du stadig blir bedre. Om kun faa dager flytter vi med familie til Singapore, jobben til min mann som gjoer at vi er paa reisefot, saa hvis du fortsetter aa blogge kommer jeg til aa foelge deg videre derfra hvis det er greit :)

    Hilsen Linda

    SvarSlett