mandag 27. september 2010

Hjem med en friskmelding for nye tre måneder og en master i lomma





Forrige onsdag hadde jeg en flott kontroll på Radiumen. Alt gikk radig unna, samtalen med legen var god og trygg. Alle røngtenbildene var tatt på forhånd og legen hadde både sett på de selv og vært inne hos røngtenlegene før jeg kom inn. Det første vurderingene av de så helt fine ut, og siden jeg ikke har hørt noe mer etter det, blir det vel slik. Jeg var igjennom hjerte- og nyreundersøkelser også i tillegg til blodprøver også. Men for meg er det viktigst at disse kreftcellene holder seg unna. Igjen fantastisk deilig! Det blir ikke mindre deilig og forløsende for hver gang, det føles akkurat likt, at det er sinnsykt deilig å være friskmeldt igjen!!!!!

Det er godt og være inne hos en lege som snakker til meg og mannen min som at vi faktisk er helsepersonell. Det er godt å få informasjon og drøfte situasjonen på et nivå hvor du føler deg respektert og imøtekommet. Det er ikke alltid like lett for helsepersonell å tilpasse informasjon og samtaler angående sykdommen til pasienten. Jeg føler det har hendt at jeg blir underinformert, eller informert og samtalet med som om min helsebakgrunn ikke eksisterte. Det er viktig å tilpasse informasjon, også om det betyr at man som behandler må legge seg på et høyere vanskelighetsnivå enn hva man til vanlig bruker ovenfor pasienter som ikke er helsefagutdannet selv. Vel, uansett takk til legen som hadde en god kontroll, det gjør opplevelsen en god del bedre! Neste gang blir det like før jul, 15. desember.

Masteravhandlingen er bestått med glans!!!! Vi dro til København rett etter kontrollen onsdag ettermiddag. Torsdag formiddag kl. 10 stilte jeg ved Copenhagen Buisness school, avhandlingen skulle forsvares. Det gikk så bra! 3 års hardt arbeide endelig over. Mange lørdager, søndager og kvelder med lesing, oppgaveskriving og til slutt skriving av avhandlingen var over....og det mindre enn et år etter at jeg avsluttet cellegift. Mye følelser der jeg mottok min master i Kunnskapsledelse! Jeg er litt stolt!!!!
( En god medstudent)
Til helgen blir det høstferie på hytta. Jeg skal la skuldrene synke langt ned, kjøpe et strikketøy, lese lett litteratur, drikke te og se på løvet som faller fra trærne. Masteravsluttingen var en milepel, at den også kom sammen med en ny friskmelding snart et år etter avsluttet cellegift var godt men også mentalt utmattende. Jeg har behov for ro nå, jeg trenger å leve litt rolig framover sammen med familien. God høst!

7 kommentarer:

  1. Hei Åse !!

    En liten hilsen fra ei som har fulgt deg her inne fra starten av :-) Gratulerer så mye med Masteren ! Og viktigst av alt; ny friskmelding! For en bragd det er å levere masteroppgaven så snart etter alt hva du har opplevd. Sug lenge på den karamellen :-) Ønsker gode og rolige dager denne høsten for deg og dine.

    Varme tanker fra ei som setter pris på dine refleksjoner om livet :-)

    SvarSlett
  2. Gratulerer :=) Hilsen fra Gerdur som skal til MR og lægen i Reykjavik 11 okt.Önsker dig godt höst og vinter. Kærlig hilsen fra trofast læser af bloggen din. Gerdur pa Island.

    SvarSlett
  3. Have fun på hytta! Hilser fra Ulan Bator, Mongolia.

    SvarSlett
  4. Hei Åse!
    Gratulerer så mye med din master! Det er utrolig bra å klare å fullføre dette så kort tid etter din sykdom. Er helt imponert :-)
    Kjempeflott å lese at det gikk kjempebra på Radiumen. Lve livet og kos deg utover høsten og takk for at du deler din fine blogg med oss alle :-)

    SvarSlett
  5. Hei Åse!
    Jeg ramlet tilfeldigvis over bloggen din for noen uker siden, og har akkurat lest ferdig alle innleggene dine:) gratulerer så mye med utdannelsen, jeg beundrer styrken og målbevisstheten din! Og ikke minst gratulerer med friskmelding:) jeg har nettopp selv begynt å studere sykepleie, og det er interessant å lese om hvordan ulike helsepersonell behandler deg på ulike måter. Jeg ønsker deg lykke til videre i livet, måtte det bli langt og sykdomsfritt!:) :) :)

    SvarSlett
  6. Rørende å lese dine nyeste innlegg her på bloggen. Var innom bloggen din for første gang i dag, den var linket på avdøde Regine Stokkes blogg.
    Er så utrolig glad på dine vegne! Det må føles utrolig godt ut å være friskmeldt etter å ha hatt kreft. Håper dagene som kommer vil bringe deg ro og lykke. :-)

    SvarSlett