tirsdag 1. desember 2009

Små skritt

Tja, hva skal jeg si. Dagene kommer og går, fremdeles mange like, kjedelige, innesittende dager for meg. Men ukas blodprøver var bedre! Jeg er endelig bikket 10 i blodprosent, blodplatene er nådd 80, og immunforsvaret mitt starter ikke med 0 lengere, noe som er en lettelse.
Jeg kjenner at kroppen tar museskritt framover, og det er deilig, selv om jeg i utgangspunktet har en utålmodig personlighet og hadde ønsket at jeg var sterk og rask imorgen.
Det er nok viktig å skynde seg sakte, jeg kjenner det er lett å overbelaste kroppen. Jeg starter ofte dagen med litt energi, og da tror hjernen min at jeg nesten er frisk og planlegger derfor en del gjøremål her inne i huset, eller en tur ut. De fleste av disse gjøremålene og turene blir det ingenting av, jeg må hvile tidligere enn det hjernen trodde. Planene må utsettes til neste dag. Av og til, eller ganske ofte, er kroppen så sliten på kvelden at den verker som influensa og jeg fryser masse.
Slik er det med kneet og benet mitt også. Kneet blir raskt sårt om jeg trener og tøyer for mye en dag. I dag har jeg scannet inn rgt bildet av benet mitt. Det er en flott protese, som har gjort det mulig for meg å beholde benet. Hadde det ikke vært for gode kirurger og slike tekniske løsninger så hadde benet mitt måttet amputeres. Nå har benet stått på vent gjennom alle cellegiftkurene. Jeg har egentlig ikke forholdt meg til benet, bare tenkt det må jeg ta senere. Det har derfor vært litt tøft igjen å ta innover seg tankene om benet, funksjonen og hva det blir til framover. Jeg har mange måneder med trening foran meg. Jeg har bestemt meg for at jeg skal komme så langt som mulig med denne protesen. Det nytter ikke å sitte i sofaen og synes synd på seg selv, ingenting blir bra av det. Bare av og til tillater jeg meg det, men bare en liten stund, for litt sorg må jeg få lov til å ha over benet mitt som aldri blir det samme som før.

5 kommentarer:

  1. Selvsagt må du få lov å sørge over det du har tapt, det er en del av prosessen med å komme videre:-).
    Vit at opplevelsen av at man vil så mye, men kreftene holder ikke den deler du med mange. vi er mange kreftpasienter som er akkurat der. Det hjelper kanskje ikke i øyeblikket at flere har det likedan, men for meg har det i hvert fall vært en trøst at det er "normalt" å være sliten, normalt å ikke orke.

    Lykke til med videre opptrening, har fulgt deg gjennom hele tida du har skrevet blogg og synes jo nesten jeg kjenner deg.

    Lisbeth

    SvarSlett
  2. Så bra at blodverdiene dine bedrer seg igjen! Må si du skriver veldig godt om hvordan du har det, - det er stort følelses-spenn mellom et reddet ben og sorgen over det samme benet...

    Lykke til videre med å bli god på å skynde deg langsomt med treningen og alt du så gjerne vil orke.

    Ingrid

    SvarSlett
  3. Så godt å høre at ting begynner å ordne seg..skjønner du er utolmodig med å komme igang igjen. Man vil jo så gjerne! Kos deg i adventstiden med noe roligt og koseligt....

    SvarSlett
  4. Det er liv å være oppgitt og utålmodig mens en venter på å bli frisk. Bare stå på videre med de små museskritt og tenk positivt. Nyt hver dag og kos deg med familien i denne hyggelige førjulstiden.
    Jeg nyter hver dag etter at jeg ble erklært frisk for 2 måneder siden.

    Ann-Kristin

    SvarSlett
  5. Det er jo kjempebra at ting går bedre :-) Du er en tøff dame, det skal du ha! Lykke til, skal tenke på deg.

    SvarSlett