fredag 9. oktober 2009

En stjerne igjen

Etter at ambulansen hadde kjørt seg vill på Gardemoen, stått en og halv time innlåst i en hangar, og rallet slalom mellom flyene fant de til slutt luftambulanseflyet. Som hadde ventet på oss i en og halv time, og var rimelig sur for det. Dermed ble det en aldri så liten uenighet mellom sjåførene og pilotene, som endte i en avviksmelding. Kommunikasjon er ikke dette systemets sterkeste side. Uansett vi kom hjem i tretiden på dagen etter en kort mellomlanding i Molde.
Resten av dagen i går fastet jeg og drakk peppermynteanis-ettellerannet væske som skulle tømme tarmene. Etter nesten å ha fastet halve uka, var formen ikke topp i går kveld. Disse væskene gjør en fra før av svak og skjelven kropp rimelig frynsete.

Nå er heldigvis både colonscopien og ct av buken unnagjort, og det uten funn. Heldigvis! Kristiansund sykehus ga meg ikke bare kjappe undersøkelsestider, men de fulgte opp med å sende raske tilbakemeldinger til Radiumen også! Takk og takk!
Kreftlegene ved Radiumen er alltid lett tilgjengelige. De ringer faktisk raskt tilbake, og tar seg tid til å svare godt. Etter samtale med kreftlegen i dag, fikk jeg beskjed om at de ikke tar meg ned for å fullføre kuren som ble avbrutt denne uken. Jeg reiser ned som planlagt til siste kur om 2 uker, og sannsynlig kan jeg få 100 % kur da.

Jeg er ikke så god på å akseptere at noe ikke blir helt gjennomført som planlagt, særlig ikke når det gjelder livet mitt. Jeg har som tidligere sagt at jeg har vært innstilt på å gjennomføre alle kurene uansett hvordan formen min ville bli. Derfor sliter jeg med min egen tvil, er dette nok, hadde det vært bedre med mer, hva om de prøvde kanskje kroppen min klarte det likevel. Hvordan er det med benmarger, når er de slitne egentlig? Hva er grensen for å stoppe i tide, før benmargen blir ødelagt? Kan den bli helt ødelagt? ......et virrvar av slike tanker i hodet, som mine kreftleger har forsøkt å besvare. Uansett koker det vel ned til at jeg må stole på kreftlegene som har erfaring i dette, men det er ikke lett å slippe kontrollen på helbredelse i hendene på andre.

Kirstine var både skuffet og litt i stuss hvorfor vi ikke kunne plukke ned den åttende stjernen når jeg kom hjem i går. Jeg hadde tross alt vært borte i flere dager! Men idag kunne vi plukke den ned. Nå er det en stjerne igjen....jeg er ikke sikker på hvem av meg og Kirstine som idag var mest glad for det. Jeg følte iallefall en nesten barnslig glede over synet.

4 kommentarer:

  1. hei på deg Åse! Gode nyheter for deg er gode nyheter for oss på jobben! Gratulerer med nesten ferdig løp, du er god:) Varm klem fra Margaret

    SvarSlett
  2. Har fulgt bloggen din hele tida, men tror ikke jeg har lagt inn kommentar før. Kjenner meg så veldig igjen i kaoset du føler ved at kuren ikke blir gjennomført. Jeg har og kreft, måtte bryte etter 4 av 6 planlagte cellegiftkurer pga omfattende komplikasjoner, bl.a blodforgiftning, blodpropp og lungeproblemer. De sa da at "faren for alvorlige komplikasjoner (blodpropp til lungene var det de var mest redd for) er større en faren for tilbakefall, da må vi avslutte. Jeg brukte noen dager før jeg klarte å være glad for at jeg skulle slippe flere runder med cellegift, men slo meg etterhvert til ro med at de tok den avgjørelsen som var best i frohold til min videre helse. håper du og klarer å finne den roen!!!

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke visst om bloggen din før idag. Har sittet å lest mange rørende tanker som jeg kjenner meg igjen i. Jeg fikk diagnose høygradert synovialt sarkom i mai. Ser på tidspunktene på kurene dine at vi ikke har ligget inn på C2 samtidig. Du beskriver alle de tankene og følelsene jeg også har hatt. Man lever utenfor den virkelige verden for en periode. Det sosiale livet begrenser seg jo lenger ut i behandlingen man kommer. Årstidene passerer. Helg, hverdag, ferie, merkedager+++ alle dager blir like. Jeg sier at jeg lever på "isolat Haukerød"(som er navnet på stedet jeg bor i Sandefjord). Jeg ble ferdig med kurene for 3 uker siden. Blodverdiene er på vei opp(plater og røde er ok, hvite er fortsatt lave). Du er også snar i mål. Stå på å få siste runde unnagjort. Jeg fikk en fysisk og psykisk utladning når jeg kom hjem fra siste kur. Det gikk noen dager så var formen på vei opp igjen. Dette behøver ikke skje med deg, men vær forberedt. Ønsker deg god bedring og STÅ PÅ siste runde. Hilsen Hanne

    SvarSlett
  4. Det er kjekt å høre fra dere som har hatt lignende opplevelser. Litt av hensikten med bloggen var at andre kunne kjenne seg igjen, at det jeg deler kan gi både informasjon, trygghet og en felleskapsfølelse.
    Send gjerne en mail Hanne, jeg ønsker gjerne å høre mer om hvordan du har det og har hatt det gjennom kurene.
    Åse

    SvarSlett