fredag 11. september 2009

Vin!

Endelig helg og snart kur nr. 7. Nå preges jeg av så mye utålmodighet og dårlig form mellom kurene at hver kur hilses velkommen. Få dette unnagjort, bli ferdig fortest mulig!

Den siste uka ha vært preget av blodprøver, prøvesvar, og påfyll. Mandag viste blodplatene(trombocytter) mine bunnivå igjen,9, og jeg ble strengt innkalt for påfyll både mandag og tirsdag. Nye blodprøver på onsdag viste lav blodprosent, så torsdagen ble brukt til påfyll av to enheter blod. Dagens prøvesvar viser at blodprosenten nok en gang er akseptabel, 10.9 er vel det høyeste jeg har vært siden operasjonen i april. Blodplatene er det samme som for to dager siden, det betyr at jeg har begynt å produsere litt selv. Lettelsen kom, det er de små gledene hverdagen nå har å by på. Høsten blir et spenningseventyr bestående av blodprøvesvar, benmarg, infeksjonsstatus og bivirkinger....herlig! Det er vel ikke vanskelig å forestille seg at fokuset mitt blir smalt.

Heldigvis smittet ikke Kirstines forkjølelse over på meg. Henning ble også syk denne uken, så vi har i denne mellomperioden fått prøvd oss mye på isolering og ekstra nøye hygienetiltak. Det neste blir vel at vi henger opp gule smittetrekanter på dørene til de som er syke i huset :-)

Pia mi på 5 er i skrivende stund på vei til Lofoten hvor besteforeldrene bor. Hun reiser alene, stolt som bare det. Hun har gledet seg i en måned, pakket i en uke og ventet spent i dag. Det er godt for henne å få mye oppmerksomhet og være i et "friskt" miljø for en uke. Denne gang var det dessuten hennes tur til å dra bort. Når hun er tilbake har jeg tilbakelagt nok en kur, og to stjerner står igjen.

I løpet av uken har jeg oppdaget at vin hverken gjør bivirkningene mine verre eller bedre, kanskje bedre. Oppdagelsen har ført til et glass vin eller to på kvelden, som gjør at jeg glemmer litt det vonde med alle kurene og plagene. Jeg tror faktisk det kan være godt for både kroppen og psyken, dessuten blir det nok brått slutt over helgen når nye undersøkelser står for tur på Radiumen, cellegiften blir koblet på og kvalmen siger inn for de neste to ukene. Så vin blir fin i kveld og imorgen!

5 kommentarer:

  1. TAKK for i dag. Veldig koselig var det! Nå blir det lenge til neste gang:(

    Lykke til på resten av kuren - two times to go....Jeg følger med bloggen din, er på skype og oppdaterer min blogg.

    Klem klem fra C...

    SvarSlett
  2. Kjære Åse. Håper kuren din går slik du ønsker og at det ikke har oppstått forsinkelser for deg. Så bra at du kan nyte litt vin - tror det er helsebringende rett og slett, både fordi det smaker deg og fordi vin inneholder masse antioksydanter. Følger bloggen din og synes det er flott at du vil dele dine livsbetraktninger med oss. Du beskriver så mange viktige ting som jeg vanligvis tar for gitt.
    Lykke til med kuren - ønsker deg en god periode med friske barn og mange gode klemmer ;-). Varme hilsener fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Heia Åse.
    vil bare si at jeg beundrer pågangsmotet ditt.
    Snart er du i mål, husk det.
    fortsett å kose deg med et glass rødt eller to.Ønsker deg lykke til med neste kur.
    Hilsen Astrid

    SvarSlett
  4. Hei Åse!
    jeg tenker mye på deg og er ofte inn på bloggen din for å sjekke hvordan det går med deg. Håper at du er ferdig med den 7. kuren. Du kan virkelig begynne å "count down". Lykke til. Klem fra Eline

    SvarSlett
  5. Hei. Fikk vite om bloggen din for et par dager siden og i dag har jeg lest igjennom hele. Du er utrolig flink til å skive. Håper at dette går bra og fortsett med den positive holdningen din. Den vil gøre deg sterk. Bra at du klarer å kose deg med litt vin. Skal fortsette å lese bloggen din. Lykke til. Klem fra meg..

    SvarSlett