søndag 9. august 2009

Cellegift kur 5

"Ferien" var definitivt over og kur 5 startet sist søndag. Jeg og Margrethe ble kjørt ut til luftambulansen av mannen min og Kirstine. Vi lettet kl. 19.00. Vel, framme på Radiumen fikk jeg nok en gang ligge på B2, rom med eget toalett og dusj, deilig. Vi bestemte oss for å bestille sushi sammen med min venninne Hege. En liten flaske rosevin på deling ble det også, men det var etter blodprøvene.
Kroppen min var klar for ny kur, iallefall noe i denne kroppen som samarbeider av og til. Blodplatene hadde steget fra 45 til 178. Innleggende lege bestilte kur på kvelden og jeg kunne starte mandag formiddag. Avdelingen var fylt opp, alle ventet på kur, jeg var glad jeg hadde kommet kvelden i forveien. Mandag morgen ved en slik avdeling er travel, da kommer vi inn for å få våre kurer, noen kjente uten hår, andre ukjente med hår. Det er lett å se hvem som er ny på en slik avdeling. Jeg kjenner jeg begynner å bli veteran, med mine fem kurer. Dog barna med benkreft går igjennom tilsammen 18 kurer, om kroppen deres tåler det da.

Kuren er en tålmodighetsprøve. Den varer opp imot 6 døgn, med den værste cellegiften til slutt. I disse dagene går ca 20 l væske inn, i tillegg skal jeg drikke 2 l daglig. Når jeg også får cortison, blir kroppen etter et døgn som en boble. Dogåing og vanndrivende går om hverandre døgnet rundt.
Kvalmestillende kan du få bare i 3-4 dager, derfor prøvde vi en ny strategi med å utsette tungvekteren av kvalmestillende, Emend, en dag. Det er vanskelig å si om det hjalp, de siste dagene av kuren blir jeg kvalm og slapp uansett. Jeg spiser litt, men det er vanskelig å finne noe å spise som frister. Tynne loffskiver med smør er jeg totalt ferdig med. Spiste for mye av det på de første kurene. Drømmer etterhvert mer og mer om dagen "derpåmat", helst litt fet, men det henger ikke helt sammen med å være kvalm.
På slutten av uken gikk blodprosenten ned til 7.6, det ble som jeg spådde påfyll på tanken. Kuren og blodet gikk inn natt til lørdag. Luftambulansen ser ut til å kjenne meg godt nå, de ordnet med tur hjem lørdag. Det var fantastisk godt, etter en uke på sykehus, med en monoton cellegifthverdag.

Vel, hjemme rir jeg nå av stormen. Det blir en slags rutine der jeg ligger oppstablet på puter i sengen, kvalmestillende tabeletter flytende rundt meg, og et stadig styr å få i seg nok drikke. Denne gangen var også været flott når jeg kom tilbake. Livet passerer utenfor, det har gått mange måneder siden jeg kunne delta, og noen flere vil gå. Det er rart å bli satt ut av spill i 8-9 mnd, hvor du er nærmest sengeliggende eller sittende. Men jeg kjenner at jeg kan se litt lys i tunnelen, at jeg kan snart kjenne glede og håp om å delta igjen, at jeg kanskje kommer meg igjennom.

I starten av kurene laget pappa og Kirstine en plakat for å synliggjøre for Kirstine at mamma skulle mange ganger ned til sykehuset i Oslo. Det var vanskelig å forstå at jeg ikke var ferdig etter første kuren. For hver kur plukker vi ned en stjerne og flytter pilen. I dag kom Kirstine hjem fra Oppdal, da kunne vi plukke ned nok en stjerne, og pilen peker nå på 4 kurer, og det er 5 stjerner i gresset. Bildet er tatt i starten.

Høsten byr dog på nye utfordringer for meg. Infeksjoner herjer på denne tiden, og ikke minst siger nå svineinfluensaen innover oss. Jeg har ingen effekt av en vaksine, mitt immunforsvar finnes stort sett ikke, dermed ikke noe vaksine som kan moblisere det. Jeg må derfor stole på forebygging, skummelt. Håpet mitt er at vaksinen kommer snart og at de rundt meg kan bli vaksinert. Det blir vanskelig å holde mine nærmeste på avstand hele høsten. Jeg liker ikke situasjonen, hvorfor iall verden skulle alt skje i 2009?

3 kommentarer:

  1. Når vi gikk sammen på Atlanten så jeg ikke for meg deg i poesiens og litteraturens tegn! Tror noen Norsklærere ville vært stolt nå. Du skriver helt fantastisk! Ligger det en ny karriere å venter??? Vel hjemme ser jeg! Når er neste runde? Vi drar til KSU den 17 i to uker! Må se hvordan livet fungerer i sundet. Ser ut til at motivasjonen er på topp! Keep the spirit up. Min favoritt når ting er tungt er musikalen "Annie" med Tomorrow is just another day in your life! Skal vi ta med noe skikkleig god Rosevin ra Provence til deg når vi kommer hjem????? Klæm fra harald

    SvarSlett
  2. Hei Åse!

    Så fint å lese at oppholdet nå har gått ok, både med bra rom, henting og bringing og til og med litt kos (sushi og rosevin) oppi alt det triste og vanskelige. 9 kurer er jo veldig mye, men når du skriver om barn som må gjennom 18 kurer!! Huff...mye trist å se vil jeg tro.

    Synd jeg ikke fikk besøkt deg denne gangen, men det var jo ingen tvil om at jeg må holde meg borte. Formen min er mye bedre nå. Crp er halvert og tamifluen virket fordi jeg begynte i tide. Ditt neste opphold er det i allefall ikke svineinfluensa som skal/kan holde meg tilbake for å besøke deg. Da er det forhåpentligvis fødsel...hihi...

    Uansett, satser jeg på å komme ved neste runde eller runden etter det. Helst runden etter, med liten baby, klar for avreise. Tenk da har du kun to kurer igjen. Snart i mål!!! Det er fint å lese at du begynner så smått å tenke/planlegge livet etter, utenfor sykesengen. Jeg gleder meg til det. At du kan begynne å trene litt igjen og sakte, men sikkert spa opp formen som en gang var der. Og ikke minst senke skuldrene litt. Nyte livet igjen.


    KLEM C

    SvarSlett
  3. Hei!

    Du kjenner meg ikke, men jeg har vært inne på bloggen din og lest om deg og din kamp mot kreften. Jeg synes du skriver veldig bra om det å være kreftsyk. Du og andre som blogger om kreft har bidratt til å fjerne min frykt for det ukjente når det gjelder kreft. Det er fremdeles en forferdelig sykdom, men nå vet jeg litt om hva sykdommen og behandlingen innebærer.

    Før ble jeg bare innesluttet og stille og fikk en vond klump inni meg når jeg hørte om at noen hadde fått kreft. Nå takler jeg det på en mye bedre måte og kan kommunisere med dem det gjelder på en mye bedre måte. Jeg vil gjerne takke deg for dette.

    Til slutt vil jeg sende deg mange positive tanker og ønske lykke til i kampen videre! Ønsker deg alt godt videre!

    Stor klem fra Trine

    SvarSlett